Klik DapatWang $ Nuffnang kat sini sebagai sokongan kepada saya.Terimakasih...

Thursday, December 31, 2009

Selamat tahum baru 2010 - tips azam baru

Kepada2 pengikut blog ini, saya mengucapkan selamat tahun baru 2010.
Adakah azam anda tahun 2009 sudah tercapai?? Ada yang berazam nak bukak bisness kek ke, bisness kedai makan ke dll.

Bila anda berazam, anda at least kena buat sedikit tindakan kearah untuk mencapai azam itu. Kalau berangan je..he..he..sendiri mau ingatlah..

Dan jika takut dan tak yakin dengan konsep azam tu, saya berikan tips jika anda ada masalah kurang keyakinan diri..(dari sumber pakar motivasi)


Tips jika anda ada masalah kurang keyakinan diri ini:

1) Senaraikan kejayaan anda dan bersyukur mengenainya. (orang putih kata Gratitude List, jika perlu bantuan software sila ke GratitudeLog.com)

Ramai orang apabila diminta menyenaraikan kejayaan mereka, mereka akan listkan “Graduasi, Kahwin,blablabla…)

Itu bukan apa yang saya maksudkan! Itu bukan kejayaan, melainkan anda betul2 rasa itu kejayaan bagi anda.

Kejayaan ini tidak semestinya apa yang orang lain rasa kejayaan. Kejayaan boleh jadi berjaya tunggang basikal (saya belajar 4 tahun baru boleh), berjaya belajar berenang (saya tanam azam berbelas-belas tahun baru boleh berenang).

Bersyukur dan appreciate walaupun kejayaan yang kecil.

Ingatlah kejayaan yang kita anggap kecil itu sebenarnya pada orang lain adalah kejayaan yang besar, bahkan bagi kita sendiri beberapa tahun yang lepas pun adalah sesuatu yang mustahil untuk dicapai.

Jadi bila kita sudah mencapainya, bersyukurlah dan raikanlah.

2) Bila anda dah ada list kejayaan anda, barulah anda akan terasa “sedikit” hebat, positif dan sedikit termotivasi. Nah, reframekan diri anda ketika dalam situasi ini dan barulah cuba untuk capai azam anda yang anda rasakan mustahil itu.

Related Posts by Categories



Widget by Scrapur

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Terimakasih. Sila kembali lagi...