Klik DapatWang $ Nuffnang kat sini sebagai sokongan kepada saya.Terimakasih...

Saturday, September 24, 2011

Hasil- hasil masa lapangku..


Pagi tadi terasa rajin sikit snap foto2 hasil tanaman sy n hubby. Kami ni ada masa weekend aje. Kalau weekday, hanya siram pokok2 je..tu pun kadang2 kalau sampai rumah malam tak tersiram lah jawabnya.

Dulu masa duk kat apartment tak de masa/tempat nak tanam2 pokok bunga ke, apalagi sayur2. Sekarang ni, kalau nak ambik daun pandan ke, serai ke, daun kari ke, ambik kat tepi rumah je. Kebetulan sebelah rumah saya ada tanah rezab sbb tanah lot paling tepi, so apalagi, kitaorang tanam je apa2 yg teringin. Sebenarnya tanah ni agak keras n kurang subur. Selepas selalu cangkul tanah n letak baja, sekarang ni nampaknya tanah ni ok sikit. So, layan je lah foto2 kat bawah untuk kenangan kami . Sekarang ni kami dah duk rumah ni lebih kurang 10 bulan.



Ni ala2 taman bunga kat depan rumah. Ada pokok2/bunga2 ni saya ambik dari kampung kat Kedah dan juga Terengganu. Ada juga beli kat nursery.

Pokok pinang merah ni antara favourite saya saya rasa agak terkilan sbb daun2 dah nampak kuning. Kata orang nursery tu, maybe still tak serasi dgn tempat baru. Kena sentiasa letak baja subur. Saya beli dulu pun agak mahal jugak, kalau tak silap dalam RM50 sepohon. Sebelah poko pinang merah ni adalah pokok mempelam.


Ni pokok, entah apa nama. Dibeli kat nursery. Bila besar, biasanya orang gunting buat bentuk bulat2.


Ha..ni pokok kemboja Cina kot namanya. Saya ambik anak pokoknya dari rumah mak saya kat KT.

Ni sayur terung n cili padi. Tuan rumah dah merasa hasilnya. Belakangnya ada ditanam beberapa pokok pisang n betik tapi agak lambat sikit membesar.


Gambar bi tak berapa jelas. Kat sini ada pokok limau nipis, pokok semambu (Tuan Haji Owner tanah ni yg berikan)

Ini pokos serai, daun pandan dan juga pokok belimbing(kalau tak silap- masih kecil lagi).

Related Posts by Categories



Widget by Scrapur

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails

Terimakasih. Sila kembali lagi...