Klik DapatWang $ Nuffnang kat sini sebagai sokongan kepada saya.Terimakasih...

Tuesday, January 11, 2011

Gulai kari Itik




Salam semua..saya n family suka makan itik..biasanya buat kari atau masak kicap. kalau tanya pendapat saya , suka ayam or itik, saya akan pilih itik sbb daging tak lembut sangat macam ayam.

Pak saudara husband saya ada jugak bela sedikit itik. Dari situlah , bermulanya saya suka itik. Kalau tak, makan itik macam janggal sikit.
Orang Kedah ni, satu lagi , bila hari raya, diaorang suka makan ketupat cicah gulai itik.

Disini, ada sikit resipi Gulai itik:

Bahan2 n cara2:
1. Tumis bwg merah, bwg putih yg dah dihiris, sedikit daun kari, 4 sekawan(kayu manis, pelaga .cengkih n bunga lawang)
2. Tumiskan juga serbuk kari yg dah digaul dgn bwg besar(dimesin).
3. Masukkan daging itik. Biar daging itik tu serasi dgn bhn2 tumis.
4. Tambahkan garam secukup rasa.
5. Masukakan sedikit kerisik.
6. Tambahkan air bila nampak kurang.
6. Masukkan santan (saya gunakan susu cair sebagai ganti santan - nak kurangkan kolestrol kononnya).

Selamat Mencuba...


Related Posts by Categories



Widget by Scrapur

3 comments:

  1. Tima kasih Kak Tuan Tanah.. :)` petang tadik pasar malam kat JURU.. terlintas plak nak makan itik kari.. dan² ada plak pacik jual itik. baru tauu.. ( mari ler beli itik kat pacik tuh..) :)
    Skang neh tgh follow resepi Kak Tuan Tanah.. :)...

    ReplyDelete
  2. fuh sedap nampak...mesti try nih.

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails

Terimakasih. Sila kembali lagi...